Kitabı editör yapar ancak yayımcılığın rotası ahbapçılık ya da web şöhretçiliğine kaydığı için editörün bilgeliği ya da birikimi bir şey ifade etmiyordu.
[su_button url=”https://kalemkahveklavye.com/dosya-elestiri-bugunun-edebiyati-kalemkahveklavye/” target=”blank” background=”#d43839″ size=”5″ icon=”icon: university”]Bu yazı, KalemKahveKlavye’nin “Bugünün Edebiyatı: Değişim mi, Çöküş mü, Geçiş mi?” dosyası kapsamında yayımlandı. DOSYANIN TAMAMI İÇİN TIKLAYIN[/su_button]
Özümsemek istemeyecekleri şeyleri özümsemeye çalışacaklardı; uyuşturucu ya da sokak romantizminin edebi kollarında yüzmek isteyeceklerdi. Oysa sanat hayvanlığını bir kenara bırakmışlardı. Çok eskidendi. Biz onlara hiçbir şey demedik, onlardan hiçbir şey istemedik. Sanat hayvanlığını ve ilkel damarı terk etmişlerdi. Popüler olamayacak kadar sığ ve anlaşılmaz sularda yüzüyorlardı, ki genelde tam tersi beklenirdi. Popülerliğin sadece popülist olarak kazanılabilecek bir durum olduğunu düşünen ‘ağır abi edebiyatçıları’ da oyuna dahildi. Onlar genellikle alkol promiline bağlı samimiyetin peşinde koşan gizli homofobik, vitrinde liberal, solcu ve futbolsever erkeklerdi.
Onlar edebiyatçılık oynamak istediler. ‘Edebiyatçılık’ kötü bir şeydir, sıkıcıdır, menzili düşüktür, cinsiyetçilik ve rezillik libidosu barındırır. Edebiyatçılığın kurumsal akademileri vardır ve buralarda hissetmek, sansasyon, gerçekler ya da kendinize ait bir dünya öğretilmez, dolayısıyla kendinize ait bir oda’yı bulmanız da zor hale gelir.
Yeni şairler şiiri bulamaç haline getireceklerdi. Bulamaçları hiçliğin ve kaosun derin referansına sahip olmalarından değil, bir halt bilmediklerinden ve hissetmediklerinden kaynaklanacaktı. Yalınlık suçlanacaktı ve ‘ustaların’ ne dediği pek önemli olacaktı. Hatta evet, çoktan bir ‘ustalar’, ‘çıraklar’ meclisi kurulmuştu bile… Mesela bir usta, jüri olduğu bir yarışmada oy verdiği bir genç şair için ‘Şiirleri çok iyiydi ama Müslüman olduğunu bilseydim asla oy vermezdim, pişman oldum’ demişti.
Sanrının, masum saldırıların, poetik hazzın ve romantik yükselişin çivisi çıkmıştı. O zamanlar 2017’ydi ve ortalık kitabı olsun isteyen kitlelerle doluydu. Fanzincilik oynamak, dergicilik oynamak ya da ikincisi için para yoksa fanzinciliğe geri dönmek, bunu da editoryal kadro terörüyle yapmak yeni trendlerin başında geliyordu. Kitabı editör yapar ancak yayımcılığın rotası ahbapçılık ya da web şöhretçiliğine kaydığı için editörün bilgeliği ya da birikimi bir şey ifade etmiyordu. Üreten çevreler tarafından hoşlanılmadığı iddia edilen sermaye ya da sermaye zihniyeti ile çoğalan fanzin, otostop, post beat festivalleriyle poz kesmek isteyenler pozunu kesiyordu. Elbette ‘poz kesmek’ çok önemli bir hadiseydi, radikalliğin volümüne bağlı olarak poz kesmek gerçekte çok etkili olabilirdi. Ancak cevher olmayınca poz, lanettir…
Sosyal medyanın herkesi bir ‘ünlü’ye dönüştürdüğü şikayeti, aslında edebiyatçılık için de geçerli olabilirdi. Genç ve yakışıklı şairler türemişti. Burada tek kilit nokta elbette ‘genç ve yakışıklı’ olmalarıydı. Bunun haricinde birer sahte Fante romantizmini yaşıyor gibiydiler. Fante’den haberleri bile olmadıkları varsayılıyordu. Küçük gruplar halinde kahvecilerde, genç kızların mesaj kutularında, poz kestikleri video sohbet programlarında dolaşıyorlardı. Bir şair olmak kolaydı çünkü her deneyimli okurun biriktirdiği bir hezeyanı vardır, yoksa bile hezeyancı yazar ve şairler tarafından bir tane edinmeniz kolaydır. Sonuçta her sanatçı sizi dert babası yapmak ister. Dolayısıyla hezeyan işi tamamdı, şimdi sırada bir kağıt ya da word sayfası bulmak ve azıcık sosyalleşmek vardı.
Bu sosyal ağı siber uzayın çöplüğünde de örebilirdiniz ya da çok çok eskiler gibi bir açılış, parti, dergici toplantısında da kurabilirdiniz. Genç hezeyancının ressam olması zordu. Boyalar, fırçalar çok pahalıydı. Genç hezeyancı piyano çalamazdı, dahi olması gerekiyordu, o dünyada dahi ve burs alan orta sınıf parlak öğrenci değilsen yükselmen zordu, ama şiir öyle değildi. Şiirde o zamanlar yeteneğe ya da parlamaya değil Allah’a, çaya, Twitter hesabına, gençliğe ve ne dediğinin asla anlaşılmamasına inanılıyordu. Bu genç hezeyancının karşısında bir de Allah’a daha yakın, sıkı dergi takipçisi, sıkı şiirci, sıkı romantikçiler vardı. Sürekli Allah, kadın, ‘uyuşturucu mamul kullanmayı istemek ama inançtan dolayı bir türlü yapamamak gerginliği’ taşıyan bir edebiyat üretiyorlardı. Halbuki bir cigaralık sarsalar edebiyatlarındaki bu biseksüel gerginlik hallolacaktı.
İstikrarsızlık ve kendiyle örtüşmemek her yerdeydi. Edebiyat dergilerinde Yeşilçam püsürü insanlar boy gösteriyordu. 2000’lerin başındaki ‘en iyi şair ölü şairdir’ mottosu, ‘en iyi şair herhalde bir Yeşilçam oyuncusudur’a evrilmişti. Uzayın ve kozmik bilincin ölümü kutlanıyordu. Yazılardaki manşetsizlik zamanın ruhunun pasif agresif, kinik davranışına paraleldi. Havada uçuşan imgeler sanki tek bir şiiri ya da hikayeyi okuyormuş hissi verirken, kişiye ait dilin imzasını fark etmek oldukça zordu. Çoğunluğun başlıca izlekleri şunlardı; Tıp dili, bilek kesmek, drug, kadıncılık, gizli transfobi, ılımlı İslam, romantik devrim, sevmem ama saygı duyarımcılığın her çeşidi, sığ mistisizm, sığ mitoloji… düşünce üzerine, dil üzerine, geometri üzerine, ses üzerine çalışmak bu çevrelerce sürekli yeriliyordu. Çalakalem yazmanın, esrimenin yüceltildiği bu dönemde gerçek bir delilik ise sopayla kovalanacak bir davranıştı onlar için. Kağıt üzerindeki deliliğe inanıyor, ancak Bukowski arkadaşları olsa döveceklerini söylüyorlardı.
Her geçen gün çoğalan sosyal baskının karşısında durmayı göze almış gibi görünen bu dolaşımın, sokakla pek alakasının olmadığını, zaten olması için de bir sebebi olmadığını anlamak çok güç değildi. Her şey kirli görünüyordu, ancak oldukça steril bir konum arzulanıyordu. Edebiyatçılar için steril kalmak önemliydi. İntiharcılık oynayan şairler için steril kalmak önemliydi. Kıyafetler kirli, kafanın içi sterildi. Dünya böyle olmanızı istiyordu. Dünya bir Strachey ya da Artaud olmanızı kaldıramazdı. Sanatçının hayvani istekleri için dünya biraz fazla beyazdı. Bunun yanı sıra asla öyle değildi ve edebiyatçı da buna uygun olarak iki yönlü bir sahteliğe bürünmüştü; dans edemediğim devrim bile benim devrimimdir. Sene 2017’de her şey batıyor gibi gözüküyordu. Öyle olmadı.