15 49.0138 8.38624 arrow 1 arrow 1 4000 1 0 horizontal http://kalemkahveklavye.com 300 0 1

SUNUŞ · Nitelikli Edebiyat, Eleştirel Okur, İyi Yayıncı | Koray Sarıdoğan

Yeni Nesil Yazar Platformu Yazım Kılavuzu işbirliğiyle hazırladığımız ikinci dosyayı sunmaktan mutluyuz. Hazırlama aşaması bizim açımızdan öğretici ve ilham verici olan bu dosyadan tüm edebiyat severlerin de verim almasını dileyerek söze başlayayım.

Böyle bir dosyaya neden gerek duyduk?

Nitelikli edebiyat üretimi sadece yazarın omuzlarında sanılır. Oysa yeterli değildir bu. Yayıncının ve okurun da yükü en az yazar kadar ağırdır. Yayıncı, nitelikli eseri fark edemezse, fark ettiği eseri sadece kağıda basmakla kalmayıp okura en iyi şekilde ulaştırmazsa, yazarını en güçlü şekilde temsil etmezse eksik kalır bu üçgen. Aynı şekilde; okur da iyi edebiyatın peşine düşmezse, nitelikli eseri vasattan ayırabilecek derin ve doğru okuma kaygısını gütmezse, esere-yazara-yayıncıya tarafsız ve eleştirel bir tavırla katkı sunmak yerine salt "tüketici okur" olursa da eksik kalır. Yazarın üretim aşamasının yalnızlığı ve soyutluğu değil konumuz; eserin masadan okura geliş süreci.

Bu üç aktörün yanına, yayıncılığın profesyonellik anlamında kurumlaşabildiği ülkelerde edebiyat ajanları/ajansları da ekleniyor. Yalnızca telif alışverişi değil yazarın gerek ulusal, gerek uluslararası yayıncılar karşısında temsili, edebiyat dışı üretimlerdeki yayın hakları, yazarın üretim alanını genişletecek mecralarla buluşması gibi temsiller bizde henüz birkaç kurum tarafından yapılıyorsa da bunların çok azı dünya standartlarında çalışıyor. Onlara da dosya kapsamında rastlayacaksınız zaten.

Bir başka aktör de yayıncılardan bağımsız çalışan, bir dosyayı yayınevine sunmaya/yayımlamaya hazır hale getiren editörler ve içerik üretimi yapan platformlar -Yazım Kılavuzu gibi. Dünyadaki bol örneğe karşılık bizde henüz gelişmekte olan ve işini iyi yapanın sayısı henüz pek fazla da olmayan editöryel oluşumlar ve bağımsız editörler de hem bu mekanizmanın, hem de bu dosyanın birer parçası.

Yayıncılığın kurumlaşabildiği ülkelerde olduğu gibi; bir yazarın adı ve eseriyle var olabilme sürecinin en önemli aktörü olan okura ulaşabilmesi, ulaşma ve kabul görme eşiğini geçtikten sonra yazarak geçinebilme aşamasına gelebilmesi veya en azından sonraki dosyalarını hazırlarken hayatını telif avanslarıyla idame ettirebilmesi gibi bizde henüz az sayıda yazarın sahip olduğu şanslar bir yana; en azından mevcut durumun nasıl ilerlediğini, nelerin eksik veya hatalı yapıldığını doğrudan “içerideki” isimlerden duymak istedik.

KalemKahveKlavye'nin birçok içeriğini bu okur-yazar-yayıncı üçgeninin nitelik ve profesyonellik anlamında gelişmesi, özellikle okurların ve yazar adaylarının belli bir farkındalık kazanması için hazırlıyoruz. İşbu dosyada da amacımız budur.

Dosyanın Başlığı ve Sevilmeyen Kelimeler

Düzenli okurlarımız fark etmiştir; dosyanın başlığı en başta "Yazara Yatırım Yapmak veya Yazar Yetiştirmek" idi. Sonradan gelen eleştirilerle bu başlığın farklı açılımlara uğrayacağını fark ederek değiştirdik ve bunu gizlemek için de bir neden görmüyoruz. Eleştiriler daha çok, ekonomik çağrışımı nedeniyle "yatırım yapmak" ve yatırımdan anladığımız her ne ise bunu "yazara" yapmakla ilgiliydi. Bu noktada birkaç not düşmem gerek.

SUNUŞ YAZISININ DEVAMI İÇİN TIKLAYIN:
·Dosya Başlığına ve Sevilmeyene Kelimelere Dair
·Röportaj Soruları ve Konuklara Dair
DOSYAYA GEÇMEK İÇİN SAYFAYI KAYDIRIN

Görsel: Joey Guidone

Bizi Takip Edin

Yazım Kılavuzu Hakkında

Şeniz Baş ve Pınar Akseki tarafından hayata geçirilen Yazım Kılavuzu; okuma sevdalısı, yazma meraklısı, idealizmini her şeye rağmen yitirmemiş, maceracı ruha sahip, hayalperest, yazar adayları arayan bir platform.

Online ve fiziksel ortamda metin ve eser değerlendirmesi, geliştirici editörlük, redaksiyon, yazar koçluğu, yazar danışmanlığı, atölyeler, kurumsal yazarlık, yayınevi projeleri ve senaryo doktorluğu gibi alanlarda destekleyici hizmetler sunan Yazım Kılavuzu, organize ettiği kültür-sanat etkinlikleriyle de yazarları, editörleri ve okurları bir araya getiriyor.

ELEŞTİRİLER

RÖPORTAJLAR

3 Kasım 2018
0 Yorum
Sevengül Sönmez: “Yazarları Eskiden Dergilerde Bulurduk, Şimdi Sosyal Medyada Buluyoruz”

30 Ekim 2018
0 Yorum
Nermin Mollaoğlu: “Yabancı Okur Çoğunlukla ‘Türkiye Kokan’ Romanlara İlgi Gösteriyor”

30 Ekim 2018
0 Yorum
Edebiyat Çekici: “İnsanlar Deli Gibi Okuyor, Asıl Sorun Nitelikli Okumada”

30 Ekim 2018
0 Yorum
Doğu Yücel: “Bir Yayınevi Size Yatırım Yapsa Bile Yolun Kalanında Yalnızsınız”

30 Ekim 2018
0 Yorum
Birsen Ekim Özen: “Bugünün Okuru Gelişmekte Olan Bir Okur”

30 Ekim 2018
0 Yorum
Aytuğ Akdoğan: “Pazarlamadan Anlayan Bir Yayınevi Dünyanın En Kötü Yazarını Bile Parlatabilir”

30 Ekim 2018
0 Yorum
Çiğdem Bakırcıoğlu: “Yazar ve Yayıncı Dayanışması Zor Zamanlarda Daha da Önem Kazanır”

30 Ekim 2018
0 Yorum
Destek Yayınları’ndan Özlem Esmergül: “Yayıncı, Bastığı Her Kitaba Eşit Mesafededir”

25 Ekim 2018
0 Yorum
Sel Yayıncılık Editörlerinden Öykü Özçinik: “Yayın Politikamızı Okur Beklentisine Göre Belirlemiyoruz, Nitelikli Eserler Arz Edildikçe Okurdan ilgi Görüyor”

3 Kasım 2018
0 Yorum
Mine Soysal: “Çocuk ve Gençlik Edebiyatını Yetişkinler de Okumalı”

30 Ekim 2018
0 Yorum
Münir Üstün: “Yazarınızla Sadece Kitabı Değil Hayatı Paylaşıyorsunuz; Gerekli Hassasiyeti Göstermelisiniz”

30 Ekim 2018
0 Yorum
Sezgin Kaymaz: “Yazarla Sözleşme, Sanatçıyla Sözleşmedir. Sanatçının Patronu Olmaz; Destekçisi Olur”

30 Ekim 2018
0 Yorum
Nermin Yıldırım: “Yeni Yazarların Çoğu Zaman Söz Hakkı Olmadığı, İlk Sözleşmede Gözetilmedikleri Bir Gerçek”

30 Ekim 2018
0 Yorum
Çiğdem Aldatmaz: “Yayıncı Misyon Yüklenmezse Okurun Zihni Açılmaz”

30 Ekim 2018
0 Yorum
Kaan Murat Yanık: “Avrupa’da Yayıncılık ve Editörlüğün Bizdekinin Aksine Akademik Karşılığı Var”

30 Ekim 2018
0 Yorum
Bilgi Yayınevi’nden Mesut Örs: “‘Ticari Trendlere Uygunluk’ Eserin İçeriğinde Arayacağımız Bir Kıstas Değil”

3 Kasım 2018
0 Yorum
Timaş Yayın Grubu’ndan Seval Akbıyık: “Yayıncıların İyi Kalemleri Desteklemek İçin Bir Fon Oluşturabilmeleri Gerekiyor”
%d blogcu bunu beğendi: