Kendisiyle derdi olanlardan mısın? Hayır, bak; öyle saçıyla
başıyla, kusur gördüğü şeyle derdi olandan bahsetmiyorum. Günlük hayatla ya da
iş hayatıyla derdi olandan da… Hayatı, öncesi ve sonrasıyla bir bütün olarak düşünüp, bu
bütünün merkezinde olup hiçbir şeyi değiştiremeyenlerden bahsediyorum. Anlam
ararken başından geçenleri hayatı yapmış ama yine de bir yere varamamışlardan.
Beşikten mezara dek herkes tarafından kendisinden bir şeyler beklenmiş,
ailesinden akrabasına, arkadaşlarından sevgililerine kadar herkesçe kahraman
olması istenmiş ama kendisi bir tane bile kahraman bulamamışlardan… İşte bu insanların
önce kendilerini parçaladıkları, sonra çok az şeyin elinde olduğunu fark edip
köşesine çekildikleri o an, “sanat”ın icadına rastlar. Ve onların yarattığı
şeyler, hep bu dünyada olacak gibi günlük dertlerle yaşayanların algısına pek
çarpmaz.
başıyla, kusur gördüğü şeyle derdi olandan bahsetmiyorum. Günlük hayatla ya da
iş hayatıyla derdi olandan da… Hayatı, öncesi ve sonrasıyla bir bütün olarak düşünüp, bu
bütünün merkezinde olup hiçbir şeyi değiştiremeyenlerden bahsediyorum. Anlam
ararken başından geçenleri hayatı yapmış ama yine de bir yere varamamışlardan.
Beşikten mezara dek herkes tarafından kendisinden bir şeyler beklenmiş,
ailesinden akrabasına, arkadaşlarından sevgililerine kadar herkesçe kahraman
olması istenmiş ama kendisi bir tane bile kahraman bulamamışlardan… İşte bu insanların
önce kendilerini parçaladıkları, sonra çok az şeyin elinde olduğunu fark edip
köşesine çekildikleri o an, “sanat”ın icadına rastlar. Ve onların yarattığı
şeyler, hep bu dünyada olacak gibi günlük dertlerle yaşayanların algısına pek
çarpmaz.
Evrimini Tamamlamamış Serdar Ortaç ‘lardan Değil
Eren Kazım Akay gibi… Türkiye’de her yerde kirlilik var. Sokaktaki
kirlilik belki de gündemdeki, haberlerdeki, sanattaki kirliliğin eline su
dökemez. O yüzden tek albümlük, tek şarkılık sanatçılara aşinayız. Ama tek
albümü olan her sanatçının, evrimini tamamlamamış Serdar Ortaç olmadığının tek
kişilik ispatıdır Eren Kazım Akay. Adı ve soyadındaki kafiye kulağınıza doğru çarpıyor,
ünlü yönetmen Ezel Akay’ın kardeşidir kendisi. Yine onun yönettiği filmlerden “Neredesin
Firuze” film müzikleri içerisindeki Burcu Güneş yorumu olan “Gaip Yol” şarkısı
da Eren Kazım Akay’a aittir ve albümünde de yer alır.
Yıl 2000. Çok tuhaf, tam 12 sene olmuş. Lise hazırlık
sınıfındayım. Pis bir geçiş dönemi yine. Sıkça bahsederim; büyüdüğüm yer şehir
ile köy arasında kalmış kasabamsı bir yerdi. Odasına büyüyen çocuklardan
olduğum için şarkılarla, kitaplarla, dergilerle erken tanıştım ama ne yazık ki
bugünkü gibi öyle ha deyince istediğim şeye ulaşamıyordum. Bir kaset almak, bir
dergiyi beklemek… Bunlar büyük lüks ama bir o kadar da büyük heyecandı… Bu şartlar
altında, bir de tek albümü olan, insanların dikkatini çekse de klasik
senaryolarda olduğu gibi hak ettiği değeri vermediği Eren Kazım Akay, sürekli
Flash TV’de dönüyor “Hop Hop Hop” adlı klibiyle. Flash TV’yle bugün maytap
geçiyoruz ama çok acayip işlere yaradığı olmuştur.
sınıfındayım. Pis bir geçiş dönemi yine. Sıkça bahsederim; büyüdüğüm yer şehir
ile köy arasında kalmış kasabamsı bir yerdi. Odasına büyüyen çocuklardan
olduğum için şarkılarla, kitaplarla, dergilerle erken tanıştım ama ne yazık ki
bugünkü gibi öyle ha deyince istediğim şeye ulaşamıyordum. Bir kaset almak, bir
dergiyi beklemek… Bunlar büyük lüks ama bir o kadar da büyük heyecandı… Bu şartlar
altında, bir de tek albümü olan, insanların dikkatini çekse de klasik
senaryolarda olduğu gibi hak ettiği değeri vermediği Eren Kazım Akay, sürekli
Flash TV’de dönüyor “Hop Hop Hop” adlı klibiyle. Flash TV’yle bugün maytap
geçiyoruz ama çok acayip işlere yaradığı olmuştur.
Hop Hop Hop şarkısının klibini izleyin, temiz bir kayıtla
şarkıyı dinleyin; değil 10 sene önce, geçen sene bile demezsiniz. O kadar temiz
işlerdi. Eren Kazım Akay’ın sıra dışı ama kendini izleten yüz ifadeleri,
danslar, efektler… Sanatçı bir ailenin üyesi olduğunu belli etmesinin yanı sıra
daha önemli bir şey var: Belli ki Eren, asla popülerite peşinde değildi. Çünkü
rahat, kasmamış ve kendinden emindi. Bir insan kameradan gözünü kaçırmıyorsa ya
kral oyuncudur, ya da doğuştan sanatçıdır. Net!
şarkıyı dinleyin; değil 10 sene önce, geçen sene bile demezsiniz. O kadar temiz
işlerdi. Eren Kazım Akay’ın sıra dışı ama kendini izleten yüz ifadeleri,
danslar, efektler… Sanatçı bir ailenin üyesi olduğunu belli etmesinin yanı sıra
daha önemli bir şey var: Belli ki Eren, asla popülerite peşinde değildi. Çünkü
rahat, kasmamış ve kendinden emindi. Bir insan kameradan gözünü kaçırmıyorsa ya
kral oyuncudur, ya da doğuştan sanatçıdır. Net!
Eren Kazım Akay’ı 12 yıldır unutamamın nedeni,
müzikalitesinin yanında muhakkak ki sözlerindeki edebiyattır. Hep savunduğum
gibi, anlatmak değil hissettirmek amacıyla yazıldığı, çayı şekeri ayrı ayrı
vermek yerine karıştırarak, alttan alttan verdiği sözler, hemen bütün şarkıları
birer edebiyat harikası. Bu, işin teknik yönü…
müzikalitesinin yanında muhakkak ki sözlerindeki edebiyattır. Hep savunduğum
gibi, anlatmak değil hissettirmek amacıyla yazıldığı, çayı şekeri ayrı ayrı
vermek yerine karıştırarak, alttan alttan verdiği sözler, hemen bütün şarkıları
birer edebiyat harikası. Bu, işin teknik yönü…
İşin bir de manevi yönü var ki, ah işte güzel olan orası. Albümde
“Kalender” diye bir şarkı var ki şu aralar yazmaya çalıştığım romanımın ana
karakterinin adı. Bilirsiniz, kendi halinde, aza karar, az beklenti çok
sakinlik içinde yaşayan insanlara denir. Bakın, bir insan her şeye karşı sakin
ve kayıtsızsa o “kalender” değildir; vurdumduymazdır. Kalenderlik bir süreçten
geçen, öncesinde hırs ve heves duyan ancak hikayesinin onu getirdiği son
noktada, elini cebine koyup bilgelikle seyre dalmaktır. Ya da 4k’nın deyimiyle “Can
sıkıntısını varoluş meselesi” yapanlardır. Öte yandan eski Anadolu anarşist tarikatlarından “Kalenderîler” de vardır ki onlar da Eren Kazım Akay gibi saçlarını kazıtan tiplerdi. Ayrı konu…
“Kalender” diye bir şarkı var ki şu aralar yazmaya çalıştığım romanımın ana
karakterinin adı. Bilirsiniz, kendi halinde, aza karar, az beklenti çok
sakinlik içinde yaşayan insanlara denir. Bakın, bir insan her şeye karşı sakin
ve kayıtsızsa o “kalender” değildir; vurdumduymazdır. Kalenderlik bir süreçten
geçen, öncesinde hırs ve heves duyan ancak hikayesinin onu getirdiği son
noktada, elini cebine koyup bilgelikle seyre dalmaktır. Ya da 4k’nın deyimiyle “Can
sıkıntısını varoluş meselesi” yapanlardır. Öte yandan eski Anadolu anarşist tarikatlarından “Kalenderîler” de vardır ki onlar da Eren Kazım Akay gibi saçlarını kazıtan tiplerdi. Ayrı konu…
Şarkı Sözleri Büyük Edebiyat İçeriyor
Bu kalenderlik halini hemen bütün şarkılarda görmek
mümkün. “Ben gördüm geçirdim, akıllı olun” tadından uyarılar vardır. “Ben yan
yatmam, ya yapmayın / Beni bu oyunda sakın ebe yapmayın” sözü gibi… Aşktan ağzının
payını almış, onunla karşılıklı masada oturup içmiş, “İçelim güzelleşelim”
derken olay çirkinleşmiştir. Ama varoluş sancısını hissedenler aşktan geçse aşk
arzusundan vazgeçmez. Albümde “Ben bu filmi izledim sevgili aşk, ama yine de
izleyelim, aç” tadında ince sitemler vardır. “Yarın başka bir sefer / Biz aşka
gelir, şartsa dönerdik” sözü gibi. Albümde “Oğlum çok kasmayacaksın, olmuyorsa
zorlamayacaksın” tadında mesajlar vardır. “Yaşamak buysa yatar kımıldamazdım”
sözleri gibi. Albümde, şehirde boğulan, hayatından insanlar ve olaylar geçmiş,
sonra bir gün hepsi çekilince hayatın çirkin tarafıyla karşılaşmış, İstiklâl’den
Tarlabaşı’na inmiş gibi bir hisse kapılmış adamın tedirginliği vardır. “Aynada
gördüm, arkamda, sırtımda bi’takım gölgeler/Solum sağım kerhaneler / Amirim
durumdan bihaber” sözleri gibi.
mümkün. “Ben gördüm geçirdim, akıllı olun” tadından uyarılar vardır. “Ben yan
yatmam, ya yapmayın / Beni bu oyunda sakın ebe yapmayın” sözü gibi… Aşktan ağzının
payını almış, onunla karşılıklı masada oturup içmiş, “İçelim güzelleşelim”
derken olay çirkinleşmiştir. Ama varoluş sancısını hissedenler aşktan geçse aşk
arzusundan vazgeçmez. Albümde “Ben bu filmi izledim sevgili aşk, ama yine de
izleyelim, aç” tadında ince sitemler vardır. “Yarın başka bir sefer / Biz aşka
gelir, şartsa dönerdik” sözü gibi. Albümde “Oğlum çok kasmayacaksın, olmuyorsa
zorlamayacaksın” tadında mesajlar vardır. “Yaşamak buysa yatar kımıldamazdım”
sözleri gibi. Albümde, şehirde boğulan, hayatından insanlar ve olaylar geçmiş,
sonra bir gün hepsi çekilince hayatın çirkin tarafıyla karşılaşmış, İstiklâl’den
Tarlabaşı’na inmiş gibi bir hisse kapılmış adamın tedirginliği vardır. “Aynada
gördüm, arkamda, sırtımda bi’takım gölgeler/Solum sağım kerhaneler / Amirim
durumdan bihaber” sözleri gibi.
Hele bir de “Mecaz” şarkısı vardır ki, klibinde Eren Kazım
Akay’ı daha açılmış, inceden keyifli ve
eğlenceli görürüz. The Matrix’ten aklımda kalan bir söz var, “Eğer bu rüyadan
uyanamıyorsan, gerçek dünya ile rüya aleminin arasındaki farkı nasıl anlarsın?”
diyordu. Buna mukabil Eren, “Belki de hayal gerçek, hayatım mecaz” diyor. Belki
de öyle, bilemeyiz. Belki de bilebiliriz… Belki de mesele, neyi bilip
bilmediğimiz değil, neyin olmasını istiyorsak o olmuş gibi yaşamak. Başınıza
gelenler, gerçeklik algınızı şüphelere götürüyorsa, siz de bir kalender olmaya
yaklaşmışsınızdır. Eren Kazım Akay’ı dinlediğinizde, bir şarkıcı ve albümünü
dinlemiş olmaktan fazlasını hissettiyseniz, frekanslarla oynamayın, çünkü çok
yakınız birbirimize. Eren Kazım Akay gibiler sayesinde. Eren Kazım Akay, 12
sene önceki o albümle halen bugünkü müzik piyasası ve anlayışını çatır çatır tokatlıyor.
Akay’ı daha açılmış, inceden keyifli ve
eğlenceli görürüz. The Matrix’ten aklımda kalan bir söz var, “Eğer bu rüyadan
uyanamıyorsan, gerçek dünya ile rüya aleminin arasındaki farkı nasıl anlarsın?”
diyordu. Buna mukabil Eren, “Belki de hayal gerçek, hayatım mecaz” diyor. Belki
de öyle, bilemeyiz. Belki de bilebiliriz… Belki de mesele, neyi bilip
bilmediğimiz değil, neyin olmasını istiyorsak o olmuş gibi yaşamak. Başınıza
gelenler, gerçeklik algınızı şüphelere götürüyorsa, siz de bir kalender olmaya
yaklaşmışsınızdır. Eren Kazım Akay’ı dinlediğinizde, bir şarkıcı ve albümünü
dinlemiş olmaktan fazlasını hissettiyseniz, frekanslarla oynamayın, çünkü çok
yakınız birbirimize. Eren Kazım Akay gibiler sayesinde. Eren Kazım Akay, 12
sene önceki o albümle halen bugünkü müzik piyasası ve anlayışını çatır çatır tokatlıyor.
Aşağıda kendisiyle ilgili bazı notlar var. Onlardan ziyade,
bu yazı bir şekilde kendisine ulaşırsa, ona Flash TV’deki adam gibi “Eren
Abi, n’olursun geri dön!” diye bağırmak isterim. Bu albüm bile birkaç ömre
yeter ama sen yine de en az bir tane daha çıkar ki sonrasını da garantileyelim.
bu yazı bir şekilde kendisine ulaşırsa, ona Flash TV’deki adam gibi “Eren
Abi, n’olursun geri dön!” diye bağırmak isterim. Bu albüm bile birkaç ömre
yeter ama sen yine de en az bir tane daha çıkar ki sonrasını da garantileyelim.
- Eren Kazım Akay ‘ın ilk albümün adı, aynı isimli bir şarkı
da barındıran “Turkuaz Patlıcan”dır. Şarkı sözleri, birer imge harikasıdır. - Kendisi aynı zamanda bir heykeltıraştır.
- “Gaip yol” şarkısının yer aldığı filmden başka 7 Kocalı
Hürmüz gibi Ezel Akay filmlerinde de kıyafet ve takı tasarımlarıyla sanat
yönetmenliği yapmıştır. - İkinci bir albüm çıkaracağı haberleri sıkça duyulsa da bir
türlü mümkün olmamıştır. Bir Galatasaray Lisesi mezunu olarak, mezun
müzisyenlerinin derleme albümünde “Varsayımlar Nafile” adında bir bonus şarkıya
yer almıştır ki lezizdir. - Albümü yasal bir şekilde edinmek istiyorsanız ister gidin alın,
ister BURAYI kullanın. Ama 1-2 şarkıyla yetinmeyin, tamamını dinleyin.
1987, Ankara.
Türk Dili ve Edebiyatı lisansı, Yeni Türk Edebiyatı yüksek lisansı…
KalemKahveKlavye’nin kurucusu.
Evli ve iki kedi babası…
Bazı kitaplar yazdı: Kadran Kadraj (2015), Kaosun Kalbi (2020), Yeraltı Kütüphanesi (2020), Gecenin Kıyısından Gelen Suratsız ve Yaşlı Kuzgun: Edgar Allan Poe (2020)