Osman Balcıgil’in yeni romanı kitapçı raflarında yerini aldı. Avuçlarımda Hâlâ Sıcaklığın Var, bir dönemi gözler önüne seriyor. Hatırlanacağı üzere yazarın önceki romanı da 6-7 Eylül Olayları bağlamında, bir dönemi konu alan En Hüzünlü Eylül’dü. Balcıgil’le yeni kitabını konuştuk, önceki kitaplarından hatırlatmalar aldık. -Bilgen Ülgen
Romanlarınızı daha çok kişiler ya da dönemler üzerine temellendiriyorsunuz. Bunun özel bir nedeni var mı? Ve nasıl tepkiler alıyorsunuz?
Tarih bilmeyenlerin ezici çoğunlukta olduğu bir ülkede yaşıyoruz. Dönemlere ve tarihi kişilere dair romanlara bu nedenle öncelik veriyorum. Romanlarımı okumuş olanlarla yaptığım sohbetlerde, pek çoğunun anlattıklarımla ilgili neredeyse hiçbir şey bilmediklerini hissediyorum. Ters Kanatlı Şahin’de Türkiye’nin İkinci Dünya Savaşı’na nasıl girmediğini anlatmıştım, Putlar Yıkılırken’de Nâzım Hikmet’ten hareketle Türkiye Komünist Partisi’nin bir dönemine göz atmaya çalıştım. En Hüzünlü Eylül’de ise 6-7 Eylül olaylarını ele aldım. Bu kitapların yayınlanmasından sonra okurlar “Ne kadar az bilgimiz varmış!” dediler. Sanıyorum 68 Kuşağı için de aynı durum geçerli olacak.
Romanınız Avuçlarımda Hâlâ Sıcaklığın Var 68 yılında bir genç kızın hukuk fakültesini kazanmasıyla başlıyor. Sonradan ona başkaları da katılıyor. Üniversitenin kapısından içeriye girer girmez kendisini öğrenci gençlik hareketinin içinde bulan bu çocukların hayatını, neden tam da bugünlerde anlatma gereğini duydunuz?
Çünkü bazı meselelerin tam olarak anlaşılabilmesi için araya kallavi zaman dilimlerinin girmesi gerekiyor. Bir şeyler oluyor ve ortaya gerçekler çıkıyor çünkü. Bugünlerde mesela, o zamanlar kimlerin doğru kimlerin yalan söylediği ayan beyan görülüyor. Bir zaman diliminde vatan hainliğiyle suçlanmış olanların esasen vatanseverler olduğu, onlara o zamanlar bu suçlamaları yapanlarınsa asıl vatan haini olduklarını artık rahatlıkla söyleyebiliriz. 68 Kuşağı bunun güzel gerçekten tipik bir örneği. Bugünün muktedirleri ve o günün sözde vatanı koruyan kollayan unsurları eteklerindeki taşları döktüler. Bir başka deyişle, takke düştü kel göründü. Şimdi bunu açık seçik söyleme zamanı.
Kitaplarınızda kurgu ile gerçek dengesini nasıl ayarlıyorsunuz? Şöyle de sorabilirim, romanlarınızın ne kadarı gerçek ne kadarı hayal ürünü?
Avuçlarımda Hâlâ Sıcaklığın Var’dan hareket edecek olursam, yaşanan olayların yüzde yüzü doğru. Sözünü ettiğim olayların tümü tam da anlatıldığı gibi gerçekleşti. Herkesin tanıdığı karakterler, içinde yaşadıkları serüven aynen yazdığım gibi yaşandı. Öte yandan kurgu bir çalışma. Elimi kolaylaştırmak için, bütün bu olayları dört kurgu karakter üzerinden anlattım. Tahmin edebileceğiniz gibi dönem romanı yazmak riskli bir iş. Üzerinde bir tarihçi titizliğiyle çalışmayı gerektiriyor. Yoksa tarihçilerin ve dönemi yaşamış olanların eleştirileri bombardıman misali gelir.
Kitabı okuduğumuzda 68 Olayları’nın bu romanla birlikte düşünmeye başladığınız bir konu olmadığı hissine kapılıyoruz. Sanki etkilerini bizzat yaşamış gibi anlatıyorsunuz.
Evet, yaşadım. 70’li yılların ortalarından itibaren bir sosyalist öğrenciydim. İlerleyen yıllarda birçok yayınevinde, dergide, ansiklopedide, bu insanlardan geride kalanlarıyla çalıştım. 68’lilerin başından geçenleri birinci elden dinleme şansı elde ettim ve üzerine çalışmalar yaptım.
Biyografik romanlarınız da tarih araştırmalarına dayanıyor. Aynı zamanda dönemin kültürel yapısını ve gündelik hayatını da başarılı bir biçimde kullanıyorsunuz. Bize bugüne kadar yazdığınız biyografik romanlarınızın isimlerinden ve içeriklerinden söz edebilir misiniz lütfen?
Elâ Gözlü Pars’ta Nâzım Hikmet’in annesi Celile Hanım’ı anlattım, İpek Sabahlık’ta değerli gazeteci ve yazarımız Suat Derviş’i konu edindim, Yeşil Mürekkep’te Sabahattin Ali’yi mercek altına aldım, Nefesi Tutku Olan Kadın’da ise Afife Jale’nin hayatını yazdım. Bu isimlerin hepsi önemli birer karakter oldukları kadar, bir dönemi anlamamız açısından bir romancı olarak bana büyük imkânlar sağladılar.
Okuyucularınızın tadını kaçırmamak için çok derinlemesine girmek istemiyorum ama Avuçlarımda Hâlâ Sıcaklığın Var’da dört genç insanın başlarından geçen olayları naklediyorsunuz. Bunu da içlerinden birinin, Sumru’nun ağzından yapıyorsunuz. Biraz söz eder misiniz lütfen, neden böyle bir seçim yaptınız?
Çünkü geride sadece Sumru kalıyor da ondan. Bir meyhanecinin kızı olan Sumru’nun vasıtasıyla en yakın arkadaşı olan Lale’nin ve beraberinde sevgilisi denizci Teğmen Fuat’ın ayak izlerini takip ediyorum. Bu vasıtayla o günün sol çevrelerinin içine giriyorum… Sumru’nun da yolu Robert Kolej’li Talip’le kesişiyor ve ve bu çiftte romanın gelişimine başka bir siyasal görüş doğrultusunda katkı veriyorlar… Daha çok anlatmasam olur mu?
Kesinlikle. Yalnız şunu söylemek istiyorum, Avuçlarımda Hâlâ Sıcaklığın Var’da mesele sadece üniversiteliler boyutunda ele alınmıyor.
Evet. İktidar, muhalefet, CIA, MİT ve öteki unsurların rol oynadığı tarihsel dönemden söz ediyoruz çünkü.
Teşekkür ederim.