İkincikat Tiyatro, Sami Berat Marçalı kalemiyle tiyatroya uyarlanan Emrah Serbes’in “Üst Kattaki Terörist” hikayesini sahnelemeye hazırlanıyor.
İkincikat
Tiyatro, kurulduğu 2010 yılından bu yana
sahneledikleri oyunlar, aldıkları olumlu eleştiriler ve ödüller ile öne çıkan
tiyatro sahnelerinden. 2010’dan önceki “Sıfırnoktaiki”
döneminin ardından Sami Berat Marçalı ve Eyüp Emre Uçaray tarafından kurulan
İkincikat, Heves Duygu Tüzün’ün de katıldığı sanat yönetmenleri ve birbirinden
ilgi çekici oyunlarıyla yola devam ediyor.
Tiyatro, kurulduğu 2010 yılından bu yana
sahneledikleri oyunlar, aldıkları olumlu eleştiriler ve ödüller ile öne çıkan
tiyatro sahnelerinden. 2010’dan önceki “Sıfırnoktaiki”
döneminin ardından Sami Berat Marçalı ve Eyüp Emre Uçaray tarafından kurulan
İkincikat, Heves Duygu Tüzün’ün de katıldığı sanat yönetmenleri ve birbirinden
ilgi çekici oyunlarıyla yola devam ediyor.
Emrah Serbes ‘in “Erken
Kaybedenler” kitabının öne çıkan hikayelerinden “Üst Kattaki Terörist”, İkincikat tarafından mart ayında
sahnelenecek. Hikayeyi tiyatroya uyarlayan Sami Berat Marçalı ile “Üst Kattaki
Terörist” oyunu çerçevesinde kısa bir röportaj yaptık.
Kaybedenler” kitabının öne çıkan hikayelerinden “Üst Kattaki Terörist”, İkincikat tarafından mart ayında
sahnelenecek. Hikayeyi tiyatroya uyarlayan Sami Berat Marçalı ile “Üst Kattaki
Terörist” oyunu çerçevesinde kısa bir röportaj yaptık.
Yazdığı ve yönettiği oyunlar ile “genç kuşak” diye
tabir edilen devrenin dikkat çeken isimlerinden olan Sami Berat Marçalı ile hem oyunu, hem oyun yazarlığını hem de bir
süre önce Kentsel Dönüşüm kurbanı olan eski sahnelerinin taşınması üzerine
konuştuk.
tabir edilen devrenin dikkat çeken isimlerinden olan Sami Berat Marçalı ile hem oyunu, hem oyun yazarlığını hem de bir
süre önce Kentsel Dönüşüm kurbanı olan eski sahnelerinin taşınması üzerine
konuştuk.
Zaman ayırdığı için kendisine teşekkür ediyoruz
yeniden.
yeniden.
Röportajdan önce İkincikat ile ilgili bağlantıları sunalım:
Sami Berat Marçalı ile Röportaj
İstiklâl’den
Karaköy’e taşındınız, can sıkıcı bir şekilde oldu ama yine de hayırlı olsun
demek isterim. Sıkıntılı süreç geride kaldı mı tam olarak, nedir durumlar?
Karaköy’e taşındınız, can sıkıcı bir şekilde oldu ama yine de hayırlı olsun
demek isterim. Sıkıntılı süreç geride kaldı mı tam olarak, nedir durumlar?
Yok canım, geride kalır mı? Bir harabeyi sanat
merkezine dönüştürdük. Bunun hem seyirciyi taşımak açısından hem de bizim adaptasyonumuzu
sağlamak noktasında ciddi sıkıntılar çekiyoruz. Bir kere çalışma saatlerimiz
3’e katlandı. Daha düzenli ve profesyonel çalışmaya çabalıyoruz ama o dönüşüm
noktasında var ettiğimiz kocaman bir borç var. Onu halletmek (en azından ilk
yıl için) kolay olamayacak.
merkezine dönüştürdük. Bunun hem seyirciyi taşımak açısından hem de bizim adaptasyonumuzu
sağlamak noktasında ciddi sıkıntılar çekiyoruz. Bir kere çalışma saatlerimiz
3’e katlandı. Daha düzenli ve profesyonel çalışmaya çabalıyoruz ama o dönüşüm
noktasında var ettiğimiz kocaman bir borç var. Onu halletmek (en azından ilk
yıl için) kolay olamayacak.
Tabi sadece kötü şeyler olmuyor. Oyunlarımız daha rahat sahneleme alanlarına
ulaştı. Sahnemiz 100 kişilik (bir önceki 50 kişilikti), konforu daha yüksek,
teknik imkanları üst düzey bir mekana sahip olduk.
ulaştı. Sahnemiz 100 kişilik (bir önceki 50 kişilikti), konforu daha yüksek,
teknik imkanları üst düzey bir mekana sahip olduk.
“Yalnızlar
Kulübü, Sürpriz, Korku Tüneli, Deney, Limonata”yı biliyorum. Oyun
yazarlığı anlamında “Üst Kattaki Terörist” kaçıncı Berat Marçalı
oyunu?
Kulübü, Sürpriz, Korku Tüneli, Deney, Limonata”yı biliyorum. Oyun
yazarlığı anlamında “Üst Kattaki Terörist” kaçıncı Berat Marçalı
oyunu?
Korku Tüneli benim yönettiğim ilk oyun idi. Philip
Ridley yazmıştı. Sonrasında ilk ismi “Deney” olan ama adını sahneleme sürecinde
“Küçük” olarak değiştirdiğimiz oyunu yazdım. Sonrasında Limonata, Yalnızlar
Kulübü ve Sürpriz. Üst Kattaki Terörist, Emrah Serbes’in hikayesini yazdığı
benim sahneye uyarladığım bir oyun. Beni de yazarken en çok zorlayan oyun.
Emrah’ın tartışmasız güçlü bir kalemi var. Ve benim onun hikayesini
sahnelerken, dialoglarını yazarken ona %100 bağlı kalmam gerekir. Elimden
geldiğince onun dünyasına girerek yazmaya çalıştım. Onun hikayede
konuşturmadığı karakterlere yüklendim. Biraz Nurettin’in hikayesini çevresini
de güçlendirerek yazdım. Nasıl bir sonuç alacağını bilmiyorum. Ama yazar olarak
en tedirgin olduğum oyun oldu diyebilirim.
Ridley yazmıştı. Sonrasında ilk ismi “Deney” olan ama adını sahneleme sürecinde
“Küçük” olarak değiştirdiğimiz oyunu yazdım. Sonrasında Limonata, Yalnızlar
Kulübü ve Sürpriz. Üst Kattaki Terörist, Emrah Serbes’in hikayesini yazdığı
benim sahneye uyarladığım bir oyun. Beni de yazarken en çok zorlayan oyun.
Emrah’ın tartışmasız güçlü bir kalemi var. Ve benim onun hikayesini
sahnelerken, dialoglarını yazarken ona %100 bağlı kalmam gerekir. Elimden
geldiğince onun dünyasına girerek yazmaya çalıştım. Onun hikayede
konuşturmadığı karakterlere yüklendim. Biraz Nurettin’in hikayesini çevresini
de güçlendirerek yazdım. Nasıl bir sonuç alacağını bilmiyorum. Ama yazar olarak
en tedirgin olduğum oyun oldu diyebilirim.
“Üst
Kattaki Terörist” ne zaman sahnelenmeye başlanacak tam olarak? Oyuncular
kimler?
Kattaki Terörist” ne zaman sahnelenmeye başlanacak tam olarak? Oyuncular
kimler?
Mart ortasında sahnelenmeye başlıyor. Nurettin’i
Denizhan Akbaba oynuyor. Diğer oyuncular henüz net değil. Beraber çalıştığım
oyuncular var ama %100 emin olarak bir kast belirlemesi yapamadım.
Denizhan Akbaba oynuyor. Diğer oyuncular henüz net değil. Beraber çalıştığım
oyuncular var ama %100 emin olarak bir kast belirlemesi yapamadım.
Emrah Serbes’in
bu öyküsünü seçmenin sebebi neler oldu?
bu öyküsünü seçmenin sebebi neler oldu?
Benim çok sevdiğim bir hikayeydi. Geçtiğimiz sezon
repertuvarımızı oluşturma döneminde hikaye uyarlama üzerine bir fikir attım.
Emrah’ın hikayelerini okuttum. “ikincikat”
da hikayeleri benimsedi. Ve süreç gelişti.
repertuvarımızı oluşturma döneminde hikaye uyarlama üzerine bir fikir attım.
Emrah’ın hikayelerini okuttum. “ikincikat”
da hikayeleri benimsedi. Ve süreç gelişti.
Kendisinin
haberi vardır herhalde, nasıl karşıladı sahnelenecek olmasını?
haberi vardır herhalde, nasıl karşıladı sahnelenecek olmasını?
Biz onu önce oyunumuza davet ettik. Bu sayede onun
önce bizimle tanışmasını sağladık. Yaptığımız işleri sevdi, bizim fikirlerimizi
de sevdi, sanırım, emin değilim. Sonra oturup derdimizi anlattık. O da tamam
dedi. Herhalde ona güven verebildik diye düşünüyorum.
önce bizimle tanışmasını sağladık. Yaptığımız işleri sevdi, bizim fikirlerimizi
de sevdi, sanırım, emin değilim. Sonra oturup derdimizi anlattık. O da tamam
dedi. Herhalde ona güven verebildik diye düşünüyorum.
Uyarlanmış
halinde öyküden farklılıklar olacak mı?
halinde öyküden farklılıklar olacak mı?
Olmaz mı? Tonla J Öncelikle Emrah’ın
hiç yazmadığı hatta bahsetmediği 4 tane sahne var. Ön plana çıkardığım üst
kattaki teröristin yani Semih’in sevgilisi var. Nurettin’in annesi de hikayede
ön plana çıkardığım karakterler.
hiç yazmadığı hatta bahsetmediği 4 tane sahne var. Ön plana çıkardığım üst
kattaki teröristin yani Semih’in sevgilisi var. Nurettin’in annesi de hikayede
ön plana çıkardığım karakterler.
Yerli veya
yabancı eserlerden uyarlamayı düşündüğün başka eserler var mı?
yabancı eserlerden uyarlamayı düşündüğün başka eserler var mı?
Big Fish’i çok severdim. Yazarlığa da o eserle
özendim. Hep öyle bir dünya yaratabilmek istedim herhalde. Gariptir, yazdığım
oyunların Big Fish’le hiçbir ilgisi yok.
özendim. Hep öyle bir dünya yaratabilmek istedim herhalde. Gariptir, yazdığım
oyunların Big Fish’le hiçbir ilgisi yok.
Kişisel bir soru
sormak istiyorum: 87’li bir mühendissin ama yazarlığın ve oyunlar fazlasıyla
beğeni ve takdir gördü. Kalemin nelerden beslendi, nasıl oldu da sayısal
kökenli biri olarak bu kadar gelişti?
sormak istiyorum: 87’li bir mühendissin ama yazarlığın ve oyunlar fazlasıyla
beğeni ve takdir gördü. Kalemin nelerden beslendi, nasıl oldu da sayısal
kökenli biri olarak bu kadar gelişti?
Ben küçüklüğümden beri sanatla uğraşıyorum. Babam
baterist. Ben daha aylıkken kulağıma walkmen takıp jazz müzik dinletirmiş.
18’ime gelene kadar da müzik, dans, edebiyat, sinema ve tiyatro ile ilgilendim.
Okulda da başarılı bir öğrenci oldum hep. Başarılı bir öğrencinin üzerinde çok
ciddi bir yük vardır. Aldığım ÖSS puanıyla tıpı bile kazanabiliyordum. Ama
gönlüm hiçbir zaman ÖSS kitapçığının içinde yer bulamadı kendine. Endüstri
Mühendisliği’ni de kolay olduğu için seçtim. “Az ders, çok sanat aktiviteleri”
dedim kendi kendime. Nitekim de öyle oldu. Tiyatro ve sinema, bende en fazla
yükselenler oldu. Günde 5 film izlediğim günler oldu. Okumadığım tiyatro-sinema
kitabı bırakmadım. Vasatın üstündeki hemen hemen bütün oyunları, filmleri
izledim. Festivalleri ve yurt dışını takip ettim. Herhalde bunlar da içimde çok
yüksek bir noktaya ulaşmış ki, bir gün Ford’da staj yaparken kararımı aldım.
Ben bu insanlar gibi olmayacağım. Olamam. Kendime bu sistemin bir çarkına
girmeyi kabul ettiremem. Önemli olan o karar anı. Neredeyse tamamen gönüllülük
esaslı bir iş yapıyorum. Bıraktığım mesleğimi devam ettirse idim şu anki
kazancımı belki 10’a katlardım. Ama gönlüm rahat kafamı yastığa koyamazdım. Bu özveri
ve tutku sayesinde olduğunu düşünüyorum yazdıklarımın beğenilmesinin.
baterist. Ben daha aylıkken kulağıma walkmen takıp jazz müzik dinletirmiş.
18’ime gelene kadar da müzik, dans, edebiyat, sinema ve tiyatro ile ilgilendim.
Okulda da başarılı bir öğrenci oldum hep. Başarılı bir öğrencinin üzerinde çok
ciddi bir yük vardır. Aldığım ÖSS puanıyla tıpı bile kazanabiliyordum. Ama
gönlüm hiçbir zaman ÖSS kitapçığının içinde yer bulamadı kendine. Endüstri
Mühendisliği’ni de kolay olduğu için seçtim. “Az ders, çok sanat aktiviteleri”
dedim kendi kendime. Nitekim de öyle oldu. Tiyatro ve sinema, bende en fazla
yükselenler oldu. Günde 5 film izlediğim günler oldu. Okumadığım tiyatro-sinema
kitabı bırakmadım. Vasatın üstündeki hemen hemen bütün oyunları, filmleri
izledim. Festivalleri ve yurt dışını takip ettim. Herhalde bunlar da içimde çok
yüksek bir noktaya ulaşmış ki, bir gün Ford’da staj yaparken kararımı aldım.
Ben bu insanlar gibi olmayacağım. Olamam. Kendime bu sistemin bir çarkına
girmeyi kabul ettiremem. Önemli olan o karar anı. Neredeyse tamamen gönüllülük
esaslı bir iş yapıyorum. Bıraktığım mesleğimi devam ettirse idim şu anki
kazancımı belki 10’a katlardım. Ama gönlüm rahat kafamı yastığa koyamazdım. Bu özveri
ve tutku sayesinde olduğunu düşünüyorum yazdıklarımın beğenilmesinin.
Tiyatro dışında
kalem oynatmayı düşündüğün türler var mı?
kalem oynatmayı düşündüğün türler var mı?
Sinema. Kesinlikle. Kısa metraj senaryolar ve
filmler çekmişliğim var. Ama o alan benim alanım değil. 2 sene sonra çekmeyi
planladığım bir film fikrim var. Yapımcımı bulur bulmaz yazdığım filmleri beyaz
perdede görebileceğiz. Yani umarım J
filmler çekmişliğim var. Ama o alan benim alanım değil. 2 sene sonra çekmeyi
planladığım bir film fikrim var. Yapımcımı bulur bulmaz yazdığım filmleri beyaz
perdede görebileceğiz. Yani umarım J
Seni yakalamışken,
güncel birkaç kitap önerisi de alabilir miyiz?
güncel birkaç kitap önerisi de alabilir miyiz?
Sıkı bir okuyucu değilim. Ama son dönemde okuduğum
kitaplardan şunları önerebilirim: Yatak (David Whitehouse), Boksör Böcek (Ned
Bauman)
kitaplardan şunları önerebilirim: Yatak (David Whitehouse), Boksör Böcek (Ned
Bauman)
Zaman ayırdığın
için çok teşekkürler.
için çok teşekkürler.