Ayrıntı Yayınları ‘ndan çıkan Mustafa Şahin imzalı “Kasabanın Laneti”
romanı üzerine bir Gezginci Erdem incelemesi.
romanı üzerine bir Gezginci Erdem incelemesi.
Hep fonda kalan kasaba
insanı koyu renklerle çizilen yüzlerle sınırlı kalmamış. Kasabanın laneti
onlarla artıyor onlarla azalıyor.
insanı koyu renklerle çizilen yüzlerle sınırlı kalmamış. Kasabanın laneti
onlarla artıyor onlarla azalıyor.
“Kasabanın Laneti” üzerinize çökebilir. Kurtulmak istemeyeceğiniz,
sonunu merak edeceğiniz bir lanet bu, ama adı üstünde: lanet. Mustafa Şahin ‘in ilk romanı etkileyici
giriş cümlesiyle sayfaların arasına buyur ediyor. Maskenin arkasındaki sisli
yaratık romanın ta kendisi. Sesi, büyüyü yakalamaya çok yakın. Karakterlerin
hepsi ilk bölümlerde sizi karşılamak için ayağa kalkmış sanki. Tanıtıyorlar
kendilerini ve adım adım kasabanın içine doğru çekiyorlar.
sonunu merak edeceğiniz bir lanet bu, ama adı üstünde: lanet. Mustafa Şahin ‘in ilk romanı etkileyici
giriş cümlesiyle sayfaların arasına buyur ediyor. Maskenin arkasındaki sisli
yaratık romanın ta kendisi. Sesi, büyüyü yakalamaya çok yakın. Karakterlerin
hepsi ilk bölümlerde sizi karşılamak için ayağa kalkmış sanki. Tanıtıyorlar
kendilerini ve adım adım kasabanın içine doğru çekiyorlar.
Taşra Kasveti
Kasabanın adı ve yeri
belli olmadığı için herhangi bir kasabayla karşılaştırabilirsiniz. Aynı nedenle
boşluğun içinde fantastik bir dünya da kurabilirsiniz. Yazar, zamana dair ip
uçları verse de zamanın üzerinde fazla durmayarak fantastik bir kasaba hayal
etmeye yönlendiriyor bizi. Fantastik dediysek olağan dışı bir durum söz konusu
değil romanda. Olanın arkasındaki gizliliğin sızmasından doğan gizem ve
cümlelerin ekolu duyumunun verdiği masalsı hissin yansımaları. Meydanıyla,
esnafıyla, camisiyle ve insanıyla taşra dünyasının üzerindeki kara bulutlar
yağmur olup düşmek için yazılmış. Romanın içine girip kasveti hissederseniz
kasvetle savaştığınızı da hisseceksiniz.
belli olmadığı için herhangi bir kasabayla karşılaştırabilirsiniz. Aynı nedenle
boşluğun içinde fantastik bir dünya da kurabilirsiniz. Yazar, zamana dair ip
uçları verse de zamanın üzerinde fazla durmayarak fantastik bir kasaba hayal
etmeye yönlendiriyor bizi. Fantastik dediysek olağan dışı bir durum söz konusu
değil romanda. Olanın arkasındaki gizliliğin sızmasından doğan gizem ve
cümlelerin ekolu duyumunun verdiği masalsı hissin yansımaları. Meydanıyla,
esnafıyla, camisiyle ve insanıyla taşra dünyasının üzerindeki kara bulutlar
yağmur olup düşmek için yazılmış. Romanın içine girip kasveti hissederseniz
kasvetle savaştığınızı da hisseceksiniz.
Öğretmen Hasan, Berber
Hasan ve İmam Hasan ana karakter Kamil Bey’in etrafındaki başlıca karakterler.
İsimlerinin aynı olması bile yazarın kasaba içinde kasaba inşa etme çabasına
tuğla olmuş gibi. Hikayelerinin bir
kısmı hep karanlıkta olan karakterler
birbirlerini çözme uğraşı içinde olduğundan biz de onlarla beraber hayat
didiklerken buluyoruz kendimizi. Kamil Bey’in geçmişi somut, kasaba soyut
kalıyor. Zıtlığın verdiği güç, romanın okunabilirliğini arttırıyor.
Diyalogların sıklığı ise bazı bölümlerde ahengin sekteye uğramasına sebep
oluyor.
Hasan ve İmam Hasan ana karakter Kamil Bey’in etrafındaki başlıca karakterler.
İsimlerinin aynı olması bile yazarın kasaba içinde kasaba inşa etme çabasına
tuğla olmuş gibi. Hikayelerinin bir
kısmı hep karanlıkta olan karakterler
birbirlerini çözme uğraşı içinde olduğundan biz de onlarla beraber hayat
didiklerken buluyoruz kendimizi. Kamil Bey’in geçmişi somut, kasaba soyut
kalıyor. Zıtlığın verdiği güç, romanın okunabilirliğini arttırıyor.
Diyalogların sıklığı ise bazı bölümlerde ahengin sekteye uğramasına sebep
oluyor.
Hep fonda kalan kasaba
insanı, koyu renklerle çizilen yüzlerle sınırlı kalmamış. Romanın toplumsal ayağı
onlar üzerinden bazen sığlaşarak da olsa veriliyor. Kasabanın laneti onlarla
artıyor, onlarla azalıyor.
insanı, koyu renklerle çizilen yüzlerle sınırlı kalmamış. Romanın toplumsal ayağı
onlar üzerinden bazen sığlaşarak da olsa veriliyor. Kasabanın laneti onlarla
artıyor, onlarla azalıyor.
Yasak Hareketlerin
Sınırında
Ana karakter Kamil
Bey’in erotizmle dolu hayatı, romanın en belirgin özelliği. Bu konuda
Anadolu’nun perde arkası dünyasını çok sık okuma fırsatı bulamadığımız için
“Kasabanın Laneti” bir nebze olsun merakınızı cezbedebilir. Geleneksel toplum
yapımızın otosansür izlerine rağmen cesurca atılmış bir adım, erotizm adımı.
Hikayelerin gerçeğe uygunluğu, “Zaten biliyorduk da dile getiremiyorduk”
düşüncesini doğurduğunda farkındalık ve dolayısıyla anlam artmış oluyor. Ana
hikayenin bir kolu trajik şekilde
baba-oğul-eş üçgeninde yasak sulara girince köy-kasaba-taşra romanı
kimliğinden, evrensel-insani kimliğe bürünüyor roman.
Bey’in erotizmle dolu hayatı, romanın en belirgin özelliği. Bu konuda
Anadolu’nun perde arkası dünyasını çok sık okuma fırsatı bulamadığımız için
“Kasabanın Laneti” bir nebze olsun merakınızı cezbedebilir. Geleneksel toplum
yapımızın otosansür izlerine rağmen cesurca atılmış bir adım, erotizm adımı.
Hikayelerin gerçeğe uygunluğu, “Zaten biliyorduk da dile getiremiyorduk”
düşüncesini doğurduğunda farkındalık ve dolayısıyla anlam artmış oluyor. Ana
hikayenin bir kolu trajik şekilde
baba-oğul-eş üçgeninde yasak sulara girince köy-kasaba-taşra romanı
kimliğinden, evrensel-insani kimliğe bürünüyor roman.
Güncelin izinde
düşüncelere sapabileceğiniz kısımlarda, toplumun dönüştürülmeye çalışılırken
riyakar ve gerçek dışı veriler ortaya sürüldüğünü anlayabilirsiniz. Gerçek
Anadolu ve sunulan Anadolu arasındaki farklar lanetli kasabada mevcut.
düşüncelere sapabileceğiniz kısımlarda, toplumun dönüştürülmeye çalışılırken
riyakar ve gerçek dışı veriler ortaya sürüldüğünü anlayabilirsiniz. Gerçek
Anadolu ve sunulan Anadolu arasındaki farklar lanetli kasabada mevcut.
Küfürlerin ağızlarda
yumuşaması yasaklı konuların dikkat çekmemesi için yapılmış sanki. Başarılı da
olmuş. Öfkenin ve gerilimin en üst noktada olduğu bölümlerde normalin altında
tepkiler sezince olayların ağırlığı sönümleniyor.
yumuşaması yasaklı konuların dikkat çekmemesi için yapılmış sanki. Başarılı da
olmuş. Öfkenin ve gerilimin en üst noktada olduğu bölümlerde normalin altında
tepkiler sezince olayların ağırlığı sönümleniyor.
Tepemizdeki Baykuş
Memleketin, insanın,
köyün, kasabanın, şehrin üzerindeki baykuşu işaret eden cümleler bizi uyarıyor
mu? Cahilliğin eyleme dönüşme
arefesini gözlerimizin önüne sererek sorular soruyor yazar. Her insanın içinde
cahillik olduğunu ama her insanın içinde bilgelik olmadığını ve bunun kaderle
açıklanamayacağını ortaya atıyor. Bulutların arasındaki kasabanın romanını
okurken evimizdeki, işimizdeki, sokağımızdaki, caddemizdeki lanetin farkına
varabiliriz. Aklımızın bacasına tüneyen baykuşun nelere yol açabileceğini
bilmiyoruz. Romanı okuyup bitirdikten sonra da bilmemeye devam edeceğiz ama
baykuşun kovulmasına dair umudu hatırlamış olarak kapatacağız kitabı.
köyün, kasabanın, şehrin üzerindeki baykuşu işaret eden cümleler bizi uyarıyor
mu? Cahilliğin eyleme dönüşme
arefesini gözlerimizin önüne sererek sorular soruyor yazar. Her insanın içinde
cahillik olduğunu ama her insanın içinde bilgelik olmadığını ve bunun kaderle
açıklanamayacağını ortaya atıyor. Bulutların arasındaki kasabanın romanını
okurken evimizdeki, işimizdeki, sokağımızdaki, caddemizdeki lanetin farkına
varabiliriz. Aklımızın bacasına tüneyen baykuşun nelere yol açabileceğini
bilmiyoruz. Romanı okuyup bitirdikten sonra da bilmemeye devam edeceğiz ama
baykuşun kovulmasına dair umudu hatırlamış olarak kapatacağız kitabı.
Mühendis / Yazar. Çeşitli kitap eklerinde kitap inceleme / eleştiri yazıları çıktı. Kalemkahveklavye site ve dergisinde öykü, deneme, kitap incelemeleri yazmaya devam ediyor.