İthaki Yayınları etiketi ve Yavuz Alogan çevirisiyle Türkçeye kazandırılan Doğal Semboller’de Mary Douglas, oldukça heyecanlı bir dil ve yaklaşımla ritüelin modern dünyada hâlâ çok önemli bir yer tuttuğunu iddia ediyor. Özellikle yirminci yüzyılın ikinci yarısında toplumsal yapılarda ve bireysel tavırlarda formellikten uzaklaşıldığı ve ritüelin hor görüldüğü gözleminden yola çıkan Douglas, gerçekte bir düzen, bir hiyerarşi, bir sınırlama dürtüsünün ve teamülünün insan varoluşuna her zaman eşlik ettiğini savunuyor.
“Doğal Semboller bugün de Mary Douglas’ın düşüncesini anlamayı sağlayan en önemli yapıt. Bu gerçek, onu antropologların yirminci yüzyılda yazdığı en önemli teori kitapları arasına yerleştiriyor.”
— Richard Fardon Doğu ve Afrika Araştırmaları Okulu
“Doğal Semboller… Durkheim geleneğinin büyük yapıtlarından biri.”
— Times Literary Supplement
Doğal Semboller Yazarı Mary Douglas Kimdir?
Mary Douglas (1921-2007) İngiliz antropolog. İnsan kültürü ve simgecilik hakkındaki çalışmalarıyla tanınmıştır. İtalya’da doğan Douglas Katolik eğitimi aldı, 1939 ila 1943 arasında Oxford Üniversitesi’nde antropoloji öğrenimi aldığı sıralarda özellikle Evans-Pritchard’ın görüşlerinden etkilendi. Dört yıl Britanya Sömürge Dairesi’nde çalıştıktan sonra tekrar Oxford’a dönerek antropoloji lisansını tamamladı. 1949’da o zamanki adıyla Belçika Kongosu’nda yaşayan Leleler arasında saha çalışması yaptı. 1950’lerin başlarında doktorasını tamamladıktan sonra yaklaşık 25 yıl Londra’daki University College’de dersler verdi. 1966’da yayımladığı Saflık ve Tehlike kitabı antropoloji alanı dışında diğer sosyal bilimlerde de çok etkili oldu. 1980 yılında siyaset bilimci Aaron Wildawsky ile birlikte yazdığı Risk and Culture (Risk ve Kültür) adlı kitabında iyice geliştirdiği işlevselci yaklaşım ve kültürel risk kuramı, risk algısı adı verilen disiplinlerarası alanın kurucu metinlerinden biri sayılır.
Diğer eserlerinden bazıları şunlardır: The Lele of the Kasai (1963, Kasai’deki Lele Halkı); Natural Symbols: Explorations in Cosmology (1970, Doğal Simgeler: Kozmoloji Araştırmaları); The World of Goods (Baron Isherwood’la birlikte 1979; Türkçesi: Tüketimin Antropolojisi, çev. Erden A. Aytekin, Ankara: Dost, 1999); How Institutions Think (1987, Kurumlar Nasıl Düşünür); Missing Persons (1998, Kayıp İnsanlar); Leviticus as Literature (1999, Edebiyat Olarak Levililer Kitabı); Thinking in Circles (2007, Dairesel Düşünme). —Kaynak