Uzun yıllardır sesi, gitarı ve sözleriyle tanıyıp çok sevdiğimiz Demir Demirkan şimdi ilk romanı Zamanda Saklı ile karşımızda. Kitap Karakarga Yayınları‘ndan çıktı.
Benim kuşağım dahil en az iki kuşağın hayatına gerek Pentagram üyesi olarak gerek solo kariyerinde yaptığı müthiş parçalarla eşlik eden Demir Demirkan ‘ın, aslında ucu epey geriye uzanan kurmaca yazarlığıyla ilk kez karşılaşıyoruz. Zamanda Saklı, esasen dört kitap olarak planlanan Sandık Hikâyeleri projesinin ilk kitabı. Üstelik önümüzdeki süreçte önce Zamanda Saklı’ya, ardından sonraki kitaplara eşlik edecek tematik besteler de yine Demir Demirkan imzasıyla yayınlanacak.
Demir Demirkan ile Sandık Hikâyeleri‘ni, Zamanda Saklı‘yı, metnin arka planındaki dünyayı ve yazarlığı konuştuk.
Demir Demirkan : “Kaçmak istediğimiz dünyayı da biz yarattık.”
Zamanda Saklı’yı tebrik ederek başlamak isterim. İlk tepkiler, yorumlar, senin heyecanın nasıl?
Henüz yayınlandığı için “bir çırpıda” okuyanların dışında yorumları ben de bekliyorum açıkçası ama erken ve hızlı okurların beğenisi dolayısıyla çok mutluyum. Her şeyden önce, hikâyeden önce benim kitap yazdığımı duyan müzik sever ve okuyucuların bu haberi kucak açarak ve mutlulukla karşılamaları beni inanılmaz rahatlattı ve mutlu etti. Başka türlü bir heyecanmış insanın kitabının çıkması. Albüm veya tekli yayınlanması ile kitabın yayımlanması arasında fark varmış ve bunu da deneyimlemiş olmak da ayrı bir heyecan. Kitap okumak, müzik dinlemeye kıyasla daha fazla emek istiyor. Okurların kitabı edinip, zaman ve efor harcayıp okuması büyük onur gerçekten.
Seni dinleyenler, takip edenler şarkı sözü yazarlığını elbette biliyor ama kurmacadan yeni haberdar oluyoruz. Sadece Zamanda Saklı’yı değil, genel olarak kurmaca yazma macerası ne zamana uzanıyor?
Üniversitede İngiliz Edebiyatı okuduğum yıllardan beri kısa hikâyeler yazıyorum. Hatta dinlediğiniz bazı şarkılarım ve enstrümantallerim bu hikâyelerin üzerine kurulu. Beni en çok cezbeden Romantik İngiliz Edebiyatı’ndan Lord Byron, Mary Shelley, T. S. Elliot’ın ardından Virginia Woolf ve “Bilinç Akışı” (stream of consciousness) tekniği ve Ernest Hemingway’in aşk/savaş temaları ile harmanlanmış bir iç dünyam var. Bu karışımın üzerine de Pink Floyd, Rainbow, Stravinsky, Mussorgsky, Mahler gibi isimler de eklenince dinlediklerinizin ve okuduklarınızın temeli oluşuyor. İşin ilginci, okuduğum kitapların olsa olsa yüzde yirmisini kurmaca kitaplar oluşturuyor, gerisi kişisel gelişim, felsefe ve psikoloji üzerine.
“Bağımlısı oldum, hemen ikinciyi yazmak istiyorum.”
Zamanda Saklı uzun soluklu planlanan bir projenin ilk ürünü. Bunu planlama, yazma, Karakarga’yla anlaşma süreci nasıl ilerledi?
Projeyi 2023 yazında oluşturdum. Bir hikâye üzerine müzik yazmak fikrim vardı. Beni harekete geçiren bir hikâye bulmakta zorlanıyordum. Kısa bir süre sonra bu hikâyeyi kendim oluşturmak istedim ve yakınım olan, İzmir’li ressam Sayra Muran’ın anlattığı bir olay üzerine aklıma “Sandık Hikâyeleri” fikri geldi. Bu seri fikrini kurguladıktan sonra da ilk seçimim Zamanda Saklı oldu. Kısa hikâye formuna hâkimdim ama roman yazma fikri biraz büyük geldi ve birisinden yardım almam gerektiğini anladım. Bu, bir müzisyenin albümünü yaparken bir prodüktör ile çalışması gibi. Yönümü, hızımı ve motivasyonumu kaybetmeden yönlendirecek bir rehber arayışına girdim ve Ayşe Marika Sağlam ile yollarımız kesişti. İyi ki de kesişmiş çünkü çok akıcı ve yaratıcı bir süreç geçirdik. Hemen hemen altı ay sürdü toplam çalışma. Ben her bölümü yazdıktan sonra Ayşe ile paylaşıp onun yorumlarını alıyordum. Romanın olay örgüsünü en başta oluşturmuştum ve büyük ölçüde buna sadık kalarak ilerledim ancak yazarken karakterlerin beklenmedik yön değiştirmeleri, söyledikleri bazı şeyler beni bu önceden hazırladığım akışın dışına çıkardı. Aslında, yazıyor olmanın keyfi de burada çıktı! İkinci bölümü yazmaya başladığımdan itibaren karakterler yazmaya başladı sanki hikâyeyi. Tuhaf ama gerçek! Bağımlısı oldum bunun, hemen ikinciyi yazmak istiyorum.
Karakarga ile bir araya gelmemizin iki mimarı var: Birisi Pentagram’ın menajeri Didem Doran, diğeri de Mirgün Cabas. Kitabı yayınevlerine göndermeye başladığımda iki, üç ay olumsuz dönüşler aldım. Bir gün Didem ile konuşurken Mirgün Cabas ile görüşmemin iyi olabileceğini söyledi. Mirgün ile çok eski arkadaşız. Arayıp kitaptan bahsedince neredeyse hiç duraksamadan “kesinlikle Karakarga” dedi ve beni Kutlukhan Perker ile irtibata geçirdi.
Kutlukhan ile İstanbul Heavy Metal çevresinden birbirimizi zaten bildiğimiz ortaya çıktı. Kendisinin ve Karakarga ekibindeki editörlerin de kitabı beğendiğini duyunca inanılmaz mutlu oldum ve çok rahatladım. Karakarga gibi bir yayınevinin kitabı sahiplenmesi kadar doğru bir birliktelik beklemiyordum açıkçası. Böylece Zamanda Saklı ve Sandık Hikâyeleri bir yuva bulmuş oldu.
Mistik ve spiritüel bir damardan beslenen, fantastik unsurları da kullanan ama bir ucu da bizim dünyamıza, İzmir’e uzanan bir hikâye var karşımızda. Bir edebi kurmaca yazmak için masaya oturduğunda kaleminin bu tür bir hikâyeye gitmesinin sebepleri nedir?
Ben Adana doğumluyum. Kısa bir Ankara macerasından sonra İzmir’e taşındık ve orada büyüdüm. Daha sonra ülke içinde ve dışında birçok yerde yaşadım ama dönüp dolaşıp İzmir’de buldum kendimi. Ana karakterin İzmirli olması benim İzmir ile olan duygusal bağımdan diye düşünüyorum. İzmir’de lisede okurken, sanırım lise birdeydim, Transandantal Meditasyon öğrendim ve uygulamaya başladım. Temeli bu şekilde atılan içsel çalışmalarım daha sonra beni İstanbul’dan Tayland’a, Çin’e, oradan da İtalya’ya kadar dolaştırdı. Farklı disiplinlerden birçok usta ile çalıştım. İçsel çalışmalar, ezoterizm ve savaş sanatları ile yoğrulmuş bir hayatım oldu. Ben bunlardan şimdiye kadar hiç bahsetmedim. Bu konularda konuşan ve bunları bir PR aracı olarak kullanan insanlar var ve ben onlardan biri olmak istemedim. Ancak şimdi bu romanları yazarken yıllardır edindiğim bilgi ve deneyimleri bu alanda, bu hikayelerde anlatıyorum ve elimden geldiği kadar aktarmaya çalışıyorum.
“Gerçek dünyada beceremesek de ütopyalarda bir olabiliyoruz.”
Hikâye nasıl şekillendi kafanda? Önce karakter mi olaylar mı geldi yoksa alt metinden mi yola çıktın? Bunu biraz da “gönülden bağlandığım bir hikâye” oldu cümlenin açılımı gibi düşünmeni rica edeceğim.
“Aşk” teması ile ezoterizmi harmanlayan bir hikâye ruhumdan bir parça olarak dış dünya ile birleşecekti. “Gönülden bağlanma” meselesi bu. Okuyucu ile kurduğum bağ “gönülden” olmayacaksa kitap yazmanın, şarkı yazmanın gereği yok benim için.
Alt metin, karakterleri oluşturur oluşturmaz, daha önceden bahsettiğim gibi hikâyeyi karakterlere bıraktım ve akışı takip edip hikâyenin yazımına aracı oldum. Bunun sanatta ve psikolojide karşılığı var. Üretim ile bir olunca geçen zaman, açlık, susuzluk, uykusuzluk gibi hisler yok oluyor. O alan aslında “oluş” ile bir olduğun bir “an”. Bu “an” da çok uzun sürelere esneyebiliyor. Anlatması biraz zor, kitap falan yazmak lazım. (Gülümsüyor.)
Zamanda Saklı, bir noktada aslında bir ütopya da kuruyor. Kendi dili, isimleri, farklı zamana ait farklı bir yaşamı olan bir evren inşa etmek zor bir iş ve çok da iyi kotarılmış. Düşünme ve yazma sürecinin nasıl ilerlediğini biraz da bu açıdan sormak isterim.
Teşekkür ederim! Fantezi edebiyatı çokça ilgilendiğim bir tarz. 90’larda M. S. 2150 adlı kitabı okuduğumda ilgilendiğim bütün içsel konuların ne kadar geçerli olduğunu ve aslında ne kadar da doğru konularla ilgilendiğimi anladım. Gerçek dünyada beceremesek de “ütopya”’larda bir olabiliyoruz. Çok ilginç değil mi? Aslında hepimizin istediği şey aynı ve bunun mümkün olacağı kurguları düşüncede yaratabiliyoruz ama gerçek dünyada uygulayamıyoruz. Sanki bu bir doğa kanunuymuş gibi “ütopyalar hayalimizde, acı ve zorluk ise gerçek dünyada” diye somut ve kalıplaşmış bir paradigma var. Gerçek ile hayal, zaman zaman birbirine karışsa da, “ama gerçek dünya öyle değil” diyen bir ses bizi acıya, husumete, rekabete, korkuya ve hepsinin ötesinde elimiz kolumuz bağlı birer kurban olduğumuz sanrısına çekiyor. Neyse uzattım biraz, bunu bir kaçış olarak da değerlendirmek mümkün ama, kaçmak istediğimiz dünyayı da biz yarattık sonuçta.
Kitap “Dip” adlı, ismiyle müsemma bir bölümle başlıyor. Berk’in hem varoluşsal hem de yaşamsal “dibi” burası. Oysa “dip” imgesi ilk haliyle bir şeyin sonudur. Kahramanımız Berk’i başka türlü bir maceraya götürecek yerin burası olması bilinçli bir tercih mi?
Mutlak “yin”’den “yang” doğar. Yani en dibe vurmuş bir ruhun yaşamını devam ettirmesi için harekete geçip bu hareketini aklayacak bir düşünce modalitesi geliştirmesi gerekir. Bunu yapmaması onun sonu olur. Berk henüz kendini sonlandırma noktasına gelmediği için kendisine bu çıkış yolunu buluyor. Dikkat ederseniz Bornova’daki kulüp ile köydeki hapishane birbirinin izdüşümüdür. Daha da fazla açık edip spoiler vermeyeyim. (Gülümsüyor.)
“Bireyin duygusal dünyası her zaman üretimimin temeli olmuştur.”
Berk hem karakterinden hem yaşadığı kayıplar ve travmalardan ötürü hayata, dünyaya öfkeli. Roman boyunca bu yüklerden kurtulacağı bir tür yeniden doğuş süreci okuyoruz aslında. “Yazar ne mesaj veriyor” gibi didaktik bir şeyi amaçlamadığın anlaşılıyor tabii ama hikâyenin yazardaki köklerini kurcalamak için soruyorum: Zamanda Saklı’yı yazarken gerçek hayatta Berk gibi hissedenler için bir şeyler anlatmak da istedin mi?
Elimden geldiği kadar anlatmaya çalışayım ama bu arada kitabı da çok açık edip okuyucuya spoiler vermemeye çalışacağım. En başta söylemeliyim ki didaktik olup da bir mesaj verme çabam yok kesinlikle. Öyle olsa kurmaca bir kitap yazmazdım. “Bireyin duygusal dünyası” her zaman benim üretimimin temeli olmuştur. Ancak buradan hareketle yazmaya değer şeyler üzerinde çalışabiliyorum. Aslında büyük ölçüde kendimden yola çıkıyorum ama ruhun karanlığında ayıkladığım ilmekler çoğu bireyin karanlığında da mevcut. Bu böyle olmasa hiçbirimiz birbirimizle ilişkilenemezdik. “İnsanı anlamak kendini anlamakla başlıyor” diye klişe bir laf edeyim ama klişe olması doğru olmadığı anlamına gelmez. Kendimi ifade ederken ruhumun penceresini aralamak, aslında dış dünyaya uzatılmış, tutulmayı, anlaşılmayı ve anlamayı bekleyen açık bir el.
Didaktizmden bahsetmişken sormak isterim: Kurmacaların önünde sonunda bir mesajı olması, bir yere varması gibi bir görüşün var mı?
Bence herkes kendi mesajını çıkarıyor. Aynı objeye bakanların farklı yorumlar yapması gibi, hikâyeyi okuyanların aldığı his, fikir ya da mesaj farklı olabiliyor. Olmalı da zaten. Daha önce dediğim gibi burada yapmak istediğim okuyucuya bir deneyim yaşatmak ve alacağı mesajı, hissi, duyguyu kendisine bırakmak. Büyünün yarısı hikâyede, diğer yarısı da her bir okuyucunun ruhunda. Her okuyucunun kendi bütününü oluşturması benim beklentim.
“Tercihlerimiz ile tesadüfler, aynı kökten filizlenen iki dal.”
Kitapta sıkça tekrarlanan bir cümle var: “Tesadüfler de tercihtir.” İlk okuduğumda üzerine çok düşünmemiştim ama “tesadüf diye bir şey yoktur” klişesinden farklı bir şey söylediği ve bunu iradeye, tercihe bağladığını fark edince farklı bir yere oturdu. Böyle düşünüyor musun gerçekten, ne söylersin bununla ilgili?
Yüzümde bir gülümseme ile yazıyorum şu anda bu sorunun cevabını. “Tesadüfler de tercihtir” cümlesi dediğin gibi 90’lardan kalma bir klişe gibi duyuluyor ama alt-bilinç/üst-bilinç konularında yapılan araştırmalar “özgür irade” fikrini çürüttü. Yani tesadüf, bilinçli seçim, tercih gibi kavramlar birbirine geçti. O cümlenin bir klişe gibi duyulmasından dolayı kahramanımız Berk’in bile bunu utana sıkıla söylemesine sebep oluyor ki bence bu çok komik!
Büyüyü bozmadan söylemeye çalışacağım, lafın kısası, tercihlerimiz ve tanık olduğumuz tesadüfler aslında aynı kökten filizlenen iki dal.
Takvim yavaş yavaş oluşuyor. 10 Kasım’da İstanbul TÜYAP Kitap Fuarı’nda olacağım. Saatini yine sosyal medyadan duyuracağım. Aynı zamanda Pentagram konser kulislerine kitap ile gelirseniz imzalarım da memnuniyetle. Gerçekleşecek diğer imza günlerini de yine sosyal medyadan paylaşacağım.
Samimiyetin ve sorularının içeriği için ben teşekkür ederim. Şimdilerde kitaptan esinlenerek bir müzik albümü oluşturma aşamasındayım. Daha içe dönük ve sanatsal tarafı ağır basan bir çalışma oluyor. Ben de akışı takip ediyorum, hep beraber göreceğiz, dinleyeceğiz. Görüşmek üzere…
Zamanda Saklı Hakkında
Şehrin kaosundan tarih öncesi döneme, zaman ve mekânın ötesinde bir hikâye…
Yıllara meydan okuyan şarkılarıyla tanıdığımız Demir Demirkan, bu sefer yıllara meydan okuyacak 4 kitap – 4 albüm, Sandık Hikâyeleri projesiyle karşımızda.
Mistisizm ve spiritüelizm ile harmanlanmış hikâyelerde, hayatın işaretlerini okumayı bilenleri bir yolculuğa çıkarıyor Demir Demirkan.
Sandık Hikâyelerinin ilk kitabı Zamanda Saklı Karakarga Yayınları etiketiyle şimdi tüm kitapçılarda!
Arka Kapak Yazısı
Bazı hikâyeler zamanda saklıdır. Zamanın dili çözülmedikçe sırlar açığa çıkmamakta direnir.
Ancak biri gelir ve zamanın sandığından; binlerce yıllık hikâyeyi ve bambaşka yaşamların efsunlu sırlarını günümüze taşır.
Demir Demirkan’ın güçlü anlatımıyla zamanın ve mekânın kalıplarını kıran; zamanda saklı bu hikâye, yaşam ve ötesine dair birbirinden özgün ipuçlarıyla okura yepyeni bir dünyanın kapılarını aralıyor.
1987, Ankara.
Türk Dili ve Edebiyatı lisansı, Yeni Türk Edebiyatı yüksek lisansı…
KalemKahveKlavye’nin kurucusu.
Evli ve iki kedi babası…
Bazı kitaplar yazdı: Kadran Kadraj (2015), Kaosun Kalbi (2020), Yeraltı Kütüphanesi (2020), Gecenin Kıyısından Gelen Suratsız ve Yaşlı Kuzgun: Edgar Allan Poe (2020)