Adını bilmeyen okurların da severek okuduğu veya rafta görünce mutlaka dikkatlerini çektiği kitapların ve dergilerin kapak tasarımlarında imzası bulunan Grafik Tasarımcı Mazhar Bilgiç, bir süre önce yerli ve yabancı kapak kitapları ve kapak tasarımları üzerine yorumlarını paylaştığı bir Instagram hesabı açtı. Yakın zamanda KalemKahveKlavye’ye özel incelemeler de yazacak olan Kitap Kurdu’nun Instagram hesabında bugüne dek yaptığı paylaşımlardan 6 tanesini derledik.
Kitap Kurdu’nun Instagram hesabına BURADAN, kendisi ve işleri için detaylara BURADAN ulaşabilirsiniz.
Doğa Tarihi, Hakan Bıçakçı, Tasarım: Koray Ekremoğlu
“Plaza kadını üzerinden sistem eleştirisi” Kitabın mottosu bu. (Plaza kadınları da ne çekti entelektüel erkeklerden beh! ?)
Doğa ise mevzubahis hanımefendinin ismi. Kapakta nefis şekilde resmedildiği üzere kızımız shopaholic bir insan. Konunun bizi ilgilendiren kısmına gelecek olursak, karakteri kapağın merkezinde sahip olduklarının esaretinde resmederken öbür yandan parfüm markası yerine geçen kitap ve kapak ismiyle de mükemmel bir bütünlük oluşturmuş.
Şişenin kabaca çizgileri içinde küçük bir figürü ana fikri ilk bakışta anlatabilecek şekilde kapağın odağında sunabilmek, işi bilenin üstesinden gelebileceği şey. Doğa’nın şişenin dibindeki gölgesi, ayakkabı detayı, çalışmanın nötr bir rengin üzerine yerleştirilmesi ve en önemlisi “gereksiz taramalardan kaçınılması” yani minimalizm, bu başarılı sonucun formülü.
Tercih edilen vektörel teknik de bu konsept için biçilmiş kaftan. El çizimi ya da piksel tabanlı bir teknik tercih edilse kitabın atmosferini fazlaca romantik bir yöne çekermiş sanki.
Barış Makinesi, Özgür Mumcu, Tasarım: Murat Yılmaz / Murat Bektaş
Özgür Mumcu’nun ilk romanı… Yerli yapımda, kitabın ismine atıf olarak zeytin dalı taşıyan steam punk tadındaki “makine güvercin” ortaya ikonik bir kapak çıkarmış. Objeyi ezmeden öne çıkmasını sağlamış pastel fon rengi seçimi ideal. Kitap adı, yazar adı ve yayıncı logosunda kullanılan renkler de kuşun renklerini destekliyor. Leziz…
Pushkin Press‘in daha maximalist oryantal konsepti ise İngiliz okuyucunun dikkatini cezbetmeye yönelik; Türk’ü duyunca fes, bıyık ve arabesk süslemeler oluşmuş hemen 🙂 Kapaktaki font seçimi ise ustaca; hem “machine”in endüstriyel hatlarına, hem de oryantal kıvrımlara sahip. Ortadaki beyaz çark kapağın simetrisine güzel mim koymuş ama olmasa bile olurmuş sanki 😉 İkisi de birbirinden nefis…
Öznellik Nedir?, Jean Paul Sartre, Utku Lomlu
Bu “Typographic Excellence” ödüllü kapak da yurdumuzdan. Bir kapak düşünün; hem iddialı posterize etkisiyle okuyucuyu yakalasın, hem çok okunaklı olsun, hem kitabın içeriğini zekice anlatsın, hem de tüm bunlar doğru bir perspektif, harika leke/renk dengesi, kusursuz tipografik hiyerarşiyle sunulsun. Bunların yanında odaktaki figür de öne doğru hamlesiyle tüm yapıya bir hareket katsın. İşte o kapak bu kapak. Enfes!
The End of Food, Paul Roberts, Tasarım: Mark Robinson
“Tamam, harika fikir”, “Tasarımcı dünyadaki gıda tükenişini ne de güzel anlatmış” deyip geçmeyin. Bu güzel fikrin amacına ulaşabilmesi için uygulama çok önemli. Yeşilin kontrastı olan turuncu rengin fon olarak seçimi, ışık/gölge dengesi, jelatinin “zayıf” kitap ismini ezmeden kendini belli edişi, göründüğü kadar basit olmayan etiket üzerindeki tipografi, kitap kritiğine ayrılan boşluk… Bunlar işte hep ustalık…
Glow, Ned Beauman, Tasarım: FavoritBuero
Domingo’nun bir özelliği var; vasat kitap kapağı olayını kaldırmışlar:) Bütün kapakları çok iyi. Glow da favorilerimden. Flu turuncu bir tilkiyi en iyi gösterecek fon herhalde parlak bir gridir. Fluluk okunmaz kılmadan ne güzel kısmi şekilde uygulanmış kitabın ismine. Bu kısmi uygulama kapağa derinlik/boyut kattığı gibi romanın atmosferini de ortaya koyuvermiş. Tamamı eşit flulukta olsa böyle etkili bir kapağa bakıyor olmazdık. Basit, güçlü, vur ve çık şeklinde bir kapak. Bayılıyorum!
Dracula, Bram Stoker, Tasarım: Megan Wilson
Dracula fikri görselleştirildiğinde ilk akla gelenler bellidir: Dişler, kan, siyah pelerin, ışıldayan gözler, dolunay, karanlık, korku, gizem, şato… Fakat bu kitabın kapak tasarımcısı ilk akla gelen şeylerin bir listesini çıkarıp hepsinin üzerini güzeelce bi’ çizmiş ve bizi cillop bir ablanın iştah açan güzel boynuyla -daha doğrusu hayal gücümüzle- baş başa bırakmış. Ne de iyi yapmış. Sol üstteki detay da harika… Hem grafik olarak hem de içerdiği anlamla… Lezizz!
Freelance Graphic Designer